Art branding – budujemy wizerunek firmy poprzez sztukę
3 marca 2020

Czym jest Art branding ?
Pojęcie Art brandingu jest mało znane, ale tak naprawdę działania, które można z nim wiązać są obecne od dawna w świecie biznesu, kultury. Firmy i instytucje wykorzystują sztukę do budowy swojego wizerunku od lat. Można w różny sposób go prowadzić co postaram się przybliżyć.
Art branding to w zasadzie wszystkie aktywności, które łączą się z promowaniem firmy i marki poprzez sztukę. W ich zakres wchodzą w zasadzie wszelkie dziedziny sztuki. Zarówno firma jak i instytucja ( np. muzeum. ) jest w relacji z artystą mecenasem, który wspiera działania artystów. Dzięki mecenatowi, twórcy mają szanse tworzyć w spokoju, w poczuciu względnego bezpieczeństwa. Niestety, w praktyce wsparcie dotyczy nielicznych. Połączenie artystów i ludzi związanych z biznesem jest korzystne nie tylko dla tej pierwszej grupy, ci drudzy, oprócz możliwości obcowania z ciekawymi, wartościowymi pracami mają szanse wykorzystać je dla poprawy wizerunku własnego jak i swojego przedsiębiorstwa. W kręgach biznesowych oblicze konesera, znawcy sztuki, jest dobrze odbierane. Tak było zawsze, kwestią inną jest to, że sama forma tego mecenatu ulegała przeobrażeniom.
Kto i jak stosuje art branding ?
Pierwsza myśl, wielkie bogate firmy, które mają olbrzymie zasoby finansowe i wielki zasięg. W praktyce, świadomie bądź nieświadomie w to pojęcie wpisują się działania zarówno wielkich korporacji jaki i małych, lokalnych firm. W obu przypadkach różni się po prostu skala i koncepcja działań promocyjnych.
Tak jak pisałem art branding może przejawiać się w różny sposób, droga do niego wiedzie róznymi ścieżkami. Na początek możemy przywołać przykłady, które widzimy na co dzień oglądając reklamy.
Firma promując swój produkt bardzo często angażuje znane postacie ze świata sztuki do użyczenia swoich dzieł lub nawet stworzenia czegoś pod konkretne potrzeby. Kluczowa w tym wszystkim jest wartość marketingowa – rozpoznawalność danego twórcy. Na rynku reklamowym zasada jest prosta, im coś jest bardzie znane tym jest potencjalnie bardziej skuteczne. Przykładem z naszego rynku są na przykład limitowane edycje produktów typowych np. kubków, torebek, notesów, ubrań z wizerunkami prac znanych artystów. Przykładem mogą tu być serie produktów firmowanych przez artystki: Sarapata for Empik lub Murawska for Empik. Inną drogą jest wypuszczanie na rynek produktów, będących w całości dziełem – projektem uznanych desingerów, w których to nazwisko jest jednym z motorów sprzedaży. Podsumowując, sztukę użytkową także można połączyć z biznesem w skuteczny sposób, kierując się założeniami zagadnienia o którym mówimy. Formy bardziej typowe opiszę poniżej.
Mecenat artystów i sztuki prowadzony przez firmy
Mecenat to różne działania, które skupiają się wokół wizerunku. Oczywiście nie tylko to sprawia, że firmy wprowadzają tę koncepcję marketingową w tryby działania firmy. Za firmą stoją ludzie i nie ukrywajmy, mają swoje potrzeby otaczania się przedmiotami luksusowymi, które ponadto “czują” i chcą się nimi otaczać. Skuteczny art branding nie zaistnieje, gdy osoby zarządzające nie będą zainteresowani sztuką. Stworzenie dobrego wizerunku firmy, która wspiera kulturę, aktywność twórczą, nie jest proste i tanie.
Art branding wiąże się z wieloma długofalowymi działaniami, wykraczającymi poza samą budowę kolekcji sztuki. . Cały proces powinnien zacząć się od kolekcji, a następnie do jej eksponowania w przestrzeniach firmy. Można ten etap przeprowadzić z pomocą doradców, wynajmując i eksponując dzieła sztuki a następnie je kupując po okresie wypożyczenia. Nie zawsze pierwszy wybór jest trafny, stąd narodziła się koncepcja wynajmu dzieł sztuki z opcją zakupu. Wynajem sztuki jest ekonomiczny, bezpieczny, gdyż możemy podpisać umowę np. na 12 miesięcy i po tym czasie dopiero zdecydować się na zakup kolekcji lub pojedyńczych prac bez większego ryzyka. Ekpozycja przez ten niedługi czas zapewne i tak przyniesie dla nas wymierne korzyści wizerunkowe. Zaznaczmy przy tym, że korzysta nie tylko przedsiębiorstwo – mecenas, ale też artysta, zarówno w obszarze wizerunkowym jak i finansowym. Warto przywołać firmy, które posiadają własne kolekcje i własne ekspozycje – w Polsce są to np. Fundację Sztuki ING , Polpharma ( Starak Foundation ) czy Ergo Hestia , na świecie – np. Deutsche Bank
Co jest tak naprawdę istotne? Artysta czy jego sztuka?
Zarówno on/ona jak i twórczość, tylko w różnych proporcjach. Twórcy znani powszechnie jak i tacy rozpoznawalni głównie wśród koneserów i innych osób profesjonalnie zajmujących się sztuką. Przytoczmy przykład artystów popularnych, rozpozawalnych powszechnie – Zdzisława Beksińskiego, Edwarda Dwurnika w zestawieniu z twórcami wybitnymi, znanymi raczej nielicznym. Tutaj przywołam Ernę Rosenstein i Stanisława Fijałkowskiego. W obu wspomnianych grupach znajdują się twórcy istotni, nie zawsze równi jakościowo, ale jednak doskonale operujący mediami malarskimi.
Mając na względzie powyższe, dlaczego pierwsza grupa jest bardziej znana i rozpoznawalna od drugiej? Może dlatego, że tematy, estetyka ich prac są bardziej zrozumiałe i akceptowane przez większość, przez co po prostu się z nimi identyfikują. Nie oznacza to automatycznie, że należy w tym przypadku wartościować sztukę na tzw. lepsza i gorszą. Tematy popularne zawsze będą miały większe grono odbiorców, stąd może pojawiać się mylne wrażenie, że jak coś jest bardziej znane to zarazem lepsze.
Oczywiścię z punktu widzenia specjalistów od marketingu tak to wygląda. Proporcje pomiędzy wartością sztuki i wartością marketingową artysty są inne dla grupy ( Beksiński, Dwurnik ) a inne dla grupy drugiej ( Rosenstein, Fijałkowski ) . Pamiętajmy jednak, że w twórczości artystycznej nie powinna rządzić zimna kalkulacja, która kierunkuje drogę i prowadzi do celu jakim jest tylko sprzedaż. Pytanie, czy sztuka ginie gdy większy wpływ na naszą twórczość mają inni a nie my? I tak i nie, zauważmy, że artysta musi się utrzymać, co jest możliwe dzięki zakupom, trwałemu mecenatowi, który czasem definiuje kształt dzieła. Tak jest od wieków, przypomnijmy, że największe dzieła renesansu powstały w wyniku mariażu ludzi kościoła z wybitymi twórcami. Przykładem wybitnym jest malowidło Michała Anioła na sklepieniu kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie, powstało w wyniku mecenatu kościoła.
Co nam daje Art branding?
Dzięki współpracy twojego biznesu z artystami pokażesz swoją firmę i markę jako dbającą o wartości, kulturę i estetykę. Ponadto zaprezentujesz swoją działalność jako odważną, innowacyjną, i taką która wyznacza ścieżki rozwoju.